Menu

Kleuterklas (groep 1 en 2)

Kleuters willen voornamelijk veel spelen en doen. Ze leren door hun spel, met hun ledematen en zintuigen. Het is in de meest letterlijke zin ervaringsleren. Spelen zowel in vrije vorm als in geleide vorm bevordert een gezonde fysieke ontwikkeling en vormt de basis voor het latere leren. Op onze school is voor het spelen dan ook veel ruimte. Daarnaast komen bakken, schilderen, knutselen, vingerspelletjes, verhalen, liedjes en nog veel meer dingen aan bod.

Ritme en Regelmaat

Ritme en regelmaat zijn essentieel in de kleuterklas. Ritme geeft dynamiek in geordende vorm. Regelmaat geeft houvast en veiligheid. In de huidige rusteloze en vaak chaotische tijd is herhaling en regelmaat voor de kleuters een zegen. Zo krijgen ze de kans om in hun handelen en de wereld om hun heen vertrouwen te hebben. 

Van kleuter naar leerling

Bij oudere kleuters, de 5 en 6 jarigen, verandert het spel. Het krijgt een doelgerichter karakter. Aan de overgang van kleuter naar leerling wordt veel aandacht gegeven. Er treedt een sprong op in de ontwikkeling, lichamelijk en psychisch, die voor het geoefende oog waarneembaar is. Het kind wordt schoolrijp oftewel leerrijp. 

Sfeerimpressie van het kleuterspel